DERS NOTLARINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYINIZ.
Hangi düzeyde olursa olsun her çeşit eğitim çabası sonunda öğretimin
öğrenen öğreten açısından ne derece başarılı olduğu hedeflenen bilgi beceri ve davranışlara ne derece ulaşabildiğinin anlaşılması için öğretimin uygun zamanlarda değerlendirilmesi bir ihtiyaçtır.
Eğitimin ulaşmayı öngördüğü amaçlardan bilgi kadar, anlayışı beceri kadar, takdir etme, üretmek kadar, uygulama yeteneğini, başarılar kadar, davranış ve ilgilerin önemli olması ne dereceye kadar başarıldığını ortaya koymak için öğreticinin bir çok ölçme aracını kullanması gerekir. Ayrıca öğretici öğrencinin eğitim dışında yaptığı işlerin kalitesini ölçüp değerlendirmelidir.
Pratik öğretimde öğrencinin seviyesini not ile ölçüp değerlendirmekten ziyade öğrencilerin zayıf yönlerini tespit edebilmek, eğitim programlarına ve uygulanan metotların geçerliliğini ölçmek ve gerekli tedbirleri almak hedef seçilmelidir.
Bu ünitede ölçme ve değerlendirme kavramları ile bunların uygulanışı
işlenmektedir.
KONU BAŞLIKLARI
1. Ölçme Ve Değerlendirme
a)Tanımı ve önemi
b) Eğitimde değerlendirme çeşitleri
c)Eğitimde ölçme çeşitleri
2.Bilgi Konularının Ölçülmesi
a)Sözlü testler
b)Yazılı testler
3.Beceri Konularının Ölçülmesi
a)İş yapma testleri önemi ve uygulanması
b)Iş yapma test formlarının kullanılması
4.İş Alışkanlıklarının Ölçülmesi
5.Yapılmakta Olan Ve Biten İşlerin ölçülmesi
a)Verilen resme göre değerlendirme
b)Verilen modele veya örmeğe göre değerlendirme
c)Yapılan işi montajda değerlendirme
d)Yapılan işi standartlar yönünden değerlendirme
e)Standartlaşma ve önemi
f)Türk Standartları Enstitüsünün (TSE) işlerin ölçme ve değerlendirilmesindeki yeri
1. ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
a)Tanımı ve önemi
A-ÖLÇME: Bilinmeyen bir değeri kendi cinsinden birim adı verilen bir değerle mukayese eline işine ölçme denir.
Ölçme işlemleri ağırlıkta Kilogram,uzunlukta Metre ile yapıldığı gibi eğitim ve öğretimde ölçme imtihanlarla yapılır.
B-DEĞERLENDİRME :Yapılan ölçmenin neticelerinin yorumlanması ile sonuca,hükme, kıymete ve karara varılmasına değerlendirme denir.
b)Eğitimde Değerlendirme Çeşitleri
Değerlendirme eğitimin yapılışı zaman ve maksadına göre sınıflandırılabilir.
1.Ön Değerlendirme
Eğitim programının uygulanmasına başlanmadan önce yapılan değerlendirmedir. Sonucundan yararlanılarak eğitim için kullanılacak araçların metotların tür ve özellikleri belirlenerek eğitime başlanır.
2.Ara Değerlendirme
Eğitim programının uygulanması esnasında iş ve yetiştirmeye yönelik değerlendirmelerdir. amaç öğrenme derecelerinin ölçülerek eğitimin metot ve amaçlarının uygunluğunu değerlendirmek üzere yapılır.
3.Son Değerlendirme
Eğitim programlarının uygulanmasından sonra yapılan değerlendirmelerdir. Eğitime tabi tutulanların program ve süresinin yeterliliğinin kontrolünün yanı sıra eğitimin amaçlarına ulaşma derecesi hakkında sonuca varılır.
4.İzleyerek Değerlendirme
Eğitime alınanların eğitimden sonra iş hayatında izlenerek değerlendirilmesidir.En son yapılan değerlendirme olup eğitim programlarının amacına ulaşıp ulaşmadığının aynı zamanda da sonucunun ölçülmesidir.
c) Ölçme Çeşitleri
1-Fiziksel Ölçme
Belirli ve uygun ölçü birimine göre varlığın içinde ne miktarda olduğunun belirlenmesidir.Uzunluk,ağırlık ve hacim miktarlarının ölçülmesi gibi fiziki yapılan ölçmedir.
2-Eğitsel Ölçme
Eğitime tabi tutulan bireylerin davranışlarında oluşması gereken gelişmelerin ve değişikliklerin not sistemine göre ölçülmesidir. Bu ölçmede kullanılan amaçlar ve işlemler bakımından fiziksel ölçmeden farklıdır.
Eğitimde değerlendirmenin yapılabilmesi için ölçmede kullanılan amaçlara test(imtihan) adı verilir Bilgi konularının ölçülmesinde genelde iki test çeşidinden istifade edilir.
A-SÖZLÜ TESTLER
Müzakere adı da verilen testler en eski bir değerlendirme çeşididir. Eğitimin içerisinde ve sonunda olmak üzere her an için yapılabilir. Öğrencinin bilgisinin tespiti için tertip ve tanzim ederek söz ile ifade etme kabiliyet ölçme toplum karşısında konuşabilme konuşurken fikirlerini tesirli bir şekilde ifade edebilme uygun kelime cümle ve fikirler seçebilme doğru ve uygun cümleler kurabilme ve fikirli bulma ve organize edebilme gibi yeteneklerini bizzat konuşturarak ölçmektir.Diğer tekniklere nazaran daha kolay ve pratiktir.
B-YAZILI TESTLER
Eğitim ve öğretimde en çok uygulanan ölçme araçlarındandır.Gurup ve sınıf çalışmalarında aynı şartlarda eğitime tabi tutulan öğrencilere uygulanarak ölçme daha sonra puanlama ve değerlendirme yapmaya elverişlidir. Alınan cevaplar uzun müddet saklı tutulabilir ve muhafaza edilebilir.Yazılı testleri iki guruba klasik (esse) ve objektif testler olarak ayırmak mümkündür.
1-Klasik (Esse) Testler:
Sözlü test tekniğinden sonra gelen en eski bir değerlendirme metodudur. Öğrencilere önceden haber verilerek tespit edilen zamanda belirli süre içinde yine yazılı olarak cevap vermeleri istenerek yapılır. Soruların hazırlığı kolay olan bu testten 4 şekilde hazırlanmak mümkündür.
• Serbest cevaplı testler :
(Örnek) Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethini anlatınız.
• Sınırlı cevaplı testler:
(Örnek) İstanbul’un fethinde Fatih Sultan Mehmet’in yanındaki hocalarının isimlerini yazınız.
• Kısa cevaplı testler
(Örnek) Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethi tarihini yazınız.
•Kaynaklardan yararlanılarak uygulanan testler: Bu testlerde genelde problemlerde çok sayıda formül ve çizelgelerin kullanılması gerektiğinden konu ile ilgili dokümanlar serbest bırakılır.
2-Objektif Testler
Bu testlerin hazırlanması klasik testlere göre daha zor fakat uygulanması ve değerlendirmesi net ve daha kolaydır.Bu testlerde her sorunun tek bir doğru bir cevabı olacak şekilde hazırlanır.Test bir çok kişiler tarafından ayrı ayrı değerlendirilse dahi herkesin vereceği sonuç aynı olur.
•) Doğru ve yanlış sorularla yapılan testler: Örnek:Türkiye’nin başkenti Ankara’ dır. D □ Y □
•) Tamamlamalı sorularla yapılan testler:
Örnek:Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u ………yılında fethetmiştir.
•) Çoktan seçmeli sorularla yapılan testler:
Örnek:Türkiye’nin başkenti aşağıdaki şehirlerden hangisidir? a) İstanbul. b)İzmir. c)Ankara. d)Bursa
•) Eşleştirmeli (denkleştirmeli sorularla yapılan testler)
Örnek: I.Dizi ll.Dizi
1-Suriye a-Ankara
2-Irak b-Şam
3-Türkiye c-Lefkoşa
4-Kıbrıs d-Bağdat
3-BECERİ KONULARININ ÖLÇÜLMESİ
Bilgiyi iş üzerine aktaracak beceri ve davranışların kişinin iş görev başındaki davranışlarıyla
a)Günlük öğrenci gözlenerek çalışmaları çizelge üzerine belirtilerek
b)Yapılan işlerin incelenerek kontrol edilmesi ile
c) Kazandıkları becerileri iş yapma testleri ile test edilerek ölçülür.
Bir işi yapma testleri şu şekilde hazırlanır.
1- Testin amaçları belirlenir.
2- İş analizi yapılır.
3- İş yaparken uygulanması gereken kurallar belirlenir.
4- Tutuma ilişkin beklentiler belirlenir.
5- Bitirilmiş işte aranılacak kalite belirlenir.
6- Gözleme ile ölçme şekli belirlenir.
7- Not baremi belirlenir.
8- Makine takım ve gereç hazırlanır.
9- Test için açıklama hazırlanır.
10- Gözlem planlı olarak yapılır.
11 -Ölçme sayı olarak belirlenir.
12-Hazırlanan testler kontrol edilerek uygulanır.
4- İŞ ALIŞKANLIKLARININ ÖLÇÜLMESİ
1- Alet ve avadanlıkların en uygun şekilde ve yerinde kullanılması,
2-Güvenlik kural ve tedbirlere uygun davranmaları,
3- Teknolojik kurallara bağlılığı,
4- Araç ve gereçleri tertipli düzenli kullanması,
5- Uygun araç ve gereç seçmesi,
6- Çalışma esnasında kritik davranışları alışkanlık haline getirmesi vb. davranışlar ölçülür.
5-YAPILMAKTA OLAN VE BİTEN İŞLERİN ÖLÇÜLMESİ
VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Tezgah ve araç gereçlerde bir işin ortaya çıkarabilmesi için aşağıda belirtilen esaslara göre üretimi planlamak ve yapmak gerekir. Bu ölçülere göre yapılan işler aynı kıstasa göre değerlendirilir.
Bunlar ise,
a) Verilen imalat resmine göre,
b) Verilen model veya numuneye göre
e) Yapılan işin montajının değerlendirmesine göre,
d) Yapılan üretimin milletler arası ve Türk Standartlarına göre değerlendirilmesidir.