T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / GEMLİK - Gemlik Mesleki Eğitim Merkezi

Eğitimde İletişim ve Araçları Dersi

DERS NOTUNU İNDİRMEK İÇİN TIKLAYINIZ.

 

EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI

 

1.İletişim Öğrenme Ve Eğitim Araçları Arasındaki ilişki

·        İletişimin Tanımı ve Önemi: İletişim, duygu, düşünce bilgi ve becerilerin iletişim araçlarını kullanarak aktarılması, karşılıklı kişi veya gruplarca aynı şekil ve değerde anlaşılır hale getirilmesi ve etkinin sağlanmasıdır. Usta öğretici eğitim yapacağı meslekte yeterli bilgi beceri ve iş alışkanlıklarını kazanmış kişidir. İyi bir öğretim yapabilmesi için iletişim araçlarını ve yöntemlerini çok iyi bilmesi ve kullanması gerekir. İyi bir iletişim kurulamayan öğrenme başarıya ulaşamaz.

·        İletişim Unsurları:

·        Kaynak: Her hangi bir iletişim bir kaynaktan çıkar. Kaynak kişi grup yâda bir kuruluş olabilir. İletişimde kaynağın etken olabilmesi; kaynağın bilgisine, becerisine, davranışlarına, sosyal ve kültürel durumuna bağlıdır.

·        Haber: Kaynağın meydana getirdiği fiziki yapıt şeklinde tanımlanır. Konuşurken söylenenler, yazılı ifadelerdeki yazılar, resimler, hareketli ifadelerle el kol hareketi, yüz ifadeleri her biri haber içerisinde yer alır. Haberin göz önünde bulundurulması gereken dört yardımcı faktör vardır. Bunlar,

1- Haberin kotu: Haberin sembolüdür. (Konuşulan dil, işaret, resim, müzik, yüz ifadesi yada susma)

2- Haberin kapsamı: İletişimdeki amacı gerçekleştirmek için ele aldığı haberi sınırlaması ve bir sıraya konmasıdır.

3- Haberin işlenme şekli: Kaynağın kapsam ve semboller bakımından haber üzerinde yaptığı seçimler ve düzenlemelerdir.

4- Haberin yapısı: Haberin kotu, kapsamı ve işleniş şekli kararlaştırılarak haberi meydana getirmedir. Haberin yapısı oluşturulurken şunlara dikkat edilmeli,

Haber inandırıcı olmalı

Haber kesin olmalı

Haber kanala ve alıcıya uygun olmalı

Haber sade olmalı

Haber belirtmek istediğini belirtmelidir.

·        Kanal: Alıcının beş duyu organıdır. Buna göre haber kanalın cinsine göre; görülebilmeli, dokunulabilmeli, işitilebilmeli, koklanabilmeli, tadılabilmelidir. İletişimin etkili olabilmesi için kanal yada kanalların seçimi çok önemlidir.

·        Alıcı: İletişim işleminde sonuç alıcıdır. Haberin alıcıya ulaşması ile iletişim sona ermez. Alıcıda aynı zamanda kaynak durumuna geçer. Geri besleme olur. Bu nedenle kaynağın sahip olduğu bilgi beceri, davranış, sosyal ve kültürel yapı alıcıyı etkin kılan unsurlardır.

 

 

İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER:

I-Fiziki alış bozuklukları

II-Yansıma.

III- Mazi.

IV- Soyut kelimeler kullanmalı

V- Bölgesel dil kullanmalı.

VI-Hayal kurmak.

VII-Zaman ve mekânda uzaklık.

VIII-Yabancı kelimeleri sık kullanmak.

ETKİN İLETİŞİM TEKNİKLERİ:

1-    Çoklu kanal kullanmalı,

2-    İletişimin alıcı üzerindeki etkisine göre mesajda değişiklik yapılmalı,

3-    Kullanılan yöntem ve teknikler alıcıya ve konuya uygun seçilmeli.

4-    Anlatma dilinin alıcının anlayacağı dilden olmasına dikkat edilmeli.

 

2. Eğitim Araçları:

A-Tanımı: Eğitimin (göze, kulağa ve diğer duyu organlarına hitap edecek şekilde) etkin bir şekilde gerçekleşmesi için kullanılan tv, bilgisayar, tepegöz v.s. araçlara eğitim araçları denir.

B-   Sağladığı Yararlar:

I-Öğrenmeyi kolaylaştırır.

II- Öğretimin kalitesini arttırır.

III- Alıcının gözüne kulağına etki ederek öğrenmenin kalıcılığını sağlar.

IV-Öğretimde zaman tasarrufu sağlar.

V- Daha fazla kaynaktan yararlanma imkanı sağlar.

C-  Çeşitleri,

1.     Gerçek araçlar,(Torna, motor, makas, kaynak makinesi, ustura v.s.)

2.     Model veya maketler, ( Gerçeğinin minyatürü olan her şey.)

3.     Yazılı araçlar,

·        Kitap, dergi, mecmua,

·        Teknik resimler

·        Öğretim yaprakları,

·        Öğretim levhaları,

4.Projeksiyon araçları,

5.Kulağa hitap eden eğitim araçları, (Teyp)

6-Göze ve kulağa hitap eden eğitim araçları,

·        Televizyon

·        Video

·        VCD

·        DVD

·        Bilgisayar

·        Epidiyaskoplar

·        Tepegözler

     7. Diğer eğitim araçları,

·        Tahtalar

·        Döner levhalar

·        Afiş şema ve grafik levhaları,

D-  Eğitim aracının derste kullanılışı sırasında izlenecek aşamalar,

1- Eğitimcinin kendini hazırlaması: Öğretime başlamadan eğitici aracın etkin kullanılması hususunda kendini yetiştirmelidir aksi taktirde öğretimde başarı sağlanamaz. Öğrencide öğretene karşı güvensizlik gelişir.  Derste dikkati dağılır.

2-Alıcı grubun hazırlanması: Alıcının iletişim sağlayabilmesi için eğitim aracı hakkında bilgi sahibi olması derse ilgisini artırır.

     E- Eğitim yardımcı araçlarının bakım ve korunması,

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.01.2019 - Güncelleme: 06.01.2019 22:40 - Görüntülenme: 573
  Beğen | 0  kişi beğendi